Kmongong

5 oktober 2018 - Hai, Tanzania

Vanocht werden we door Ramadan opgehaald. Er staat een visitor rondje op het programma. Na een wandeling door de bush bush en de oversteek over de behoorlijk droogstasnde SomSom rivier komen we aan bij het eerste gezin,. We mogen een kijkje nemen in hun huis. Ik schrok behoorlijk toen we aankwmen. Het huisje was erg armoedig, gemaakt van takken en allerlei recycle materialen. 1 gedeelte daar stonden 2 bedden waar elk 2 kinderen in sliepen. Het andere gedeelte was de aapkamer van moeder, de keuken met rookkanaal en de kippen liepen daar. Buiten was er een hokje gemaakt van takken en plastic doeken en dit diende als wc. De tuin zag er bijgehouden uit. Maar dit gezin wad zo arm dat moeder geld had om 3 kinderen naar school te laten gaan, 1 kind zat noodgedwongen thuis. Zo ziig en confronterend was dit. Dan bedenk je je wel even dat wij het erg goed hebben. Voor ons is water en stroom zo vanzelfsprekend, voor dit gezin zou dit al luxe zijn. We hadden amper tijd om dit te verwerken en het volgende stond ons alweer te wachten. We kwammen het pad op en de hele gemeenschap kwam ons tegemoet gedanst en gejoeld. Dit is voor deze mensen een gebaar om ons welkom te heten. Deze mensen zijn erg vrolijk en dansen in een kring en showen hun eigen gemaakte ambachten. We zijn op bezoek bij een vrouwen communitie met hun kinderen. We brengen deze mensen gifts uit Nederland kleding en zelf gebreide en gehaakte mutsen, knuffels, poppetjes en dekentjes. Deze mensen zijn zo blij met deze gifts. Terwijl de gifts worden verdeeld gaan we touwtje springen met een zelf gemaakt touw van geweven riet. Na de verdeling g van de gifts vind er een soort ritueel plaats. De bevolking zit aan een kant, daar tussen staat een tafel met de zelfgemaakte ambacht van de vrouwen. Wij van step one zitten aan de andere kant. 1 voor 1 stellen we ons voor in het Engels, en zeggen een boodschap voor de bevolking, Ramadan vertaald dit in het Swahilisch voor de bevolking. Daarna worden de ambachten aan ons geshowd, en is er ruimte om iets te kopen ikzelf koop onderzetters en een tas gemaakt van Riet. Bamboo Kees en Bibi Ingrid van step one nemen de geschenken van de bevolking aan ons in ontvangst. Daarna is het tijd om te gaan, we worden ook weer op traditionele wijze uitgezwaaid. Wat zijn deze mensen tevreden, ze maken overal een feestje van en zijn een erg tevreden volk. We lopen verder richting de Som Som school dit is een gouvernante school, dit staat voor gratis onderwijs. Er hoeft geen schoolgeld te worden betaald, maar wel een bijdrage voor lunch en voor de school uniformen. Dit is niet voor elk gezin te betalen. Step one zorgt ervoor dat gezinnen die dit niet kunnen bekostigen, dit krijgen bekostigd. Maar step one heeft ook niet genoeg geld om dit voor alle kinderen te bekostigen. Dit is heel erg jammer maar het is wel de harde realiteit. We worden hier ook weer onthaald door de director van de school. We worden ontvangen in de director kamer, hier moet ook het boek weer worden getekend. We gaan naar het schoolplein daar staan alle kinderen van groot naar klein opgesteld in rijen, ze zingen voor ons het volkslied van Tanzania en een ander lied. Na het lied nemen we afscheid en lopen we weer terug naar huis. Daar aangekomen gaan we nog even langs het naai atelier om de jurken te passen van Saskia en Vicky nog even wat foto's gemaakt met deze fantastische meiden die in opleiding zijn voor naaister. Dan is het tijd voor de lunch. Na de lunch gaan we oefenen voor het celebration feest van vanavond. Het is onze laatse avo d op het KVTC. Wij van step one hebben een paar stukjes ingestudeerd. De studenten doen dit ook. Maar eerst is het tijd voor het voetbal toernooi van de studenten, wij gaan ze aanmoedigen

1. Tonnie van Halen:
    5 oktober 2018
    Wat hebben jullie het eigenlijk druk. Wel heel leuk om te kunnen/ mogen doen. Voor de bevolking die ook voor jullie veel willen doen, dansen voor een warm welkom, dat voelt toch heel warm aan ondanks de armoede. Hopelijk slapen jullie wel goed na zo'n lange dag. Nee luxe zal daar nergens te vinden zijn. Dat merk je weer als je thuiskomt. Hier hebben we alles, en dan is het bij velen nog niet genoeg. Geniet van het feestje vanavond, en succes weer met de verhuizing. De volgende stap. Groetjes Tonnie
  2. Dennis van halen:
    5 oktober 2018
    Wat super gaaf om mee te maken zeg, en die koppies van die kinderen in de eerder post evht zo mooi om te zien dtt ze tevreden zijn met zo weinig en hier in Nederland zijn een hoop kinderen helemaal over de zeik als ze geen playstation 4 krijgen.. Dat zet je weer met beide benen op de grond als je al die armoede ziet..
    Jullie leveren echt mooi en goed werk πŸ™
  3. Ingrid rosmalen:
    5 oktober 2018
    Dankje Dennis, is echt een hele ervaring om mee te maken.
  4. Ria Rosmalen:
    5 oktober 2018
    Met weinig middelen kinnen jullie de bevolking toch een lach op het gezicht brengen.
    Hele mooie Foto,s gemaakt. Is jou jurkje al klaar, heel benieuwd.
    En wat ben je goed in schilderen zeg, het gaat je. Prima af.
    Nogmaals jullie leveren echt waar Prachtig Werk. Als ik het ook zo lees, word je weer met beide benen op de grond neer gezet.
    Wij mogen helemaal niet klagen. En heel blij zijn met alles wat we hebben. Blijf ook genieten, en ook de rust. Dikke knuffelπŸ’‹πŸ’‹πŸ’‹πŸ’‹πŸ™πŸ»πŸ™πŸ»πŸ™πŸ»πŸ€πŸ˜πŸ’ͺπŸ»πŸ‘πŸ»πŸ’ͺπŸ»πŸ‘πŸ». Liefs Pa en Ma.
  5. Paul van Halen:
    6 oktober 2018
    Ingrid, hier kun je van leren hoe het is om zo primitief te moeten leven. Jullie komen allemaal uit een land waar alles is, alles geregeld is, een mooi huis boven je hoofd, leren is bij ons normaal en eten ook. Deze mensen zijn al blij met iets kleins, waar ze gelukkig van worden.
    Wat ik nu zo allemaal lees is het wel een zeer vermoeiende reis die jullie hebben, maar ik denk dat e dit van te vore al wist of niet? Ik wens jullie veel succes toe en geniet ervan!!! Groetjes Paul.
  6. Esther:
    6 oktober 2018
    Hoi Ingrid, wat leuk om je verhalen te lezen. Je hebt de kinderen straks veel te vertellen. Succes met de rest van je reis. Enne....zijn je vlechtjes er uit?
    Dikke knuffel van Janna.